Luizenmoeder? – door Judith Janssen

Judith JanssenBen je al benaderd?

In de functie van overblijfmoeder liep ik vorige week nietsvermoedend door de school van mijn jongste dochter, toen de Intern Begeleidster op me afkwam met deze vraag. Of ik al benaderd was?

Benaderd, hoezo, waarvoor? Het crea-circuit, schiet het door me heen, daar had ik me toch niet voor opgegeven? Ik ben vaak hulpmoeder maar dit keer mocht ik wel eens overslaan, had ik bedacht. Of bedoelt ze: word je luizenmoeder, of lid van de MR, de Activiteitencommissie, wil je oliebollen bakken op het pleinfeest???

Mijn hersens werken best snel, maar voor ik echt in paniek kan raken, heeft de IB-er me al een hint gegeven: over je boek!

Aaaahhhh mijn boek. Ik voel direct weer vaste grond onder mijn voeten. Niks vette hoofdjes, dikke beleidstukken, of andere acties waar ik best toe bereid ben, maar me nooit echt capabel in voel. Als het over mijn boeken gaat, voel ik me op veilig terrein.

Ik check nog even of we het over hetzelfde boek hebben, daar mijn oeuvre inmiddels al vier boeken bedraagt. Ja, het gaat over mijn jongste, De Mysterieuze Monnik, die aanstaande zaterdag op de BCB beurs gepresenteerd gaat worden. Daar mag iedereen me, op elk moment, over benaderen!

In dit geval was de vraag of ik daarover iets wilde komen vertellen op school. Dat wil ik heel graag! Dus sleep ik de kinderen van groep 6, 7 en 8 binnenkort mee in het avontuurlijke leven van de schrijver en stel ik ze voor aan Simon, Rudolf,
Suzanna, Geerten en Luther.

Mijn jongste dochter, die in groep 7 zit, vind het ook vet dat haar moeder bij haar in de klas komt. Met haar beleef ik de laatste dagen opnieuw de avonturen van Simon. Het is spannend om je eigen boek ineens voor het echie voor te lezen, zelfs aan je eigen kind. Staan er nog fouten in? Is er niet te veel geschrapt op het
laatste moment? Zou dat ene grapje aanslaan? Begrijpt ze de moeilijk woorden en begrippen?

Tot nog toe doet ze het prima. Kruipt lekker tegen mij aan als we samen op de bank zitten, houdt haar adem in op het juiste moment, zegt bij het eerste hoofdstuk al dat ze het spannend vindt, vraagt in welke groep Simon eigenlijk zit (zodat we zomaar weer een leermomentje hebben: kinderen gingen toen vaak niet naar school, zij moesten werken, en jij bent een bofkont dat je naar school mag) en vraagt is dat echt waar? als ze hoort dat Simon denkt dat zijn moeder in de hemel komt met een aflaat. Geweldig, zo hoort het kind van een schrijfster te reageren!

En nu maar hopen dat die andere kinderen op school ook zo braaf en voorbeeldig zijn!

 

Het boek De mysterieuze monnik wordt op zaterdag 24 gepresenteerd tijdens de Lees en Luisterbeurs in Ede. Judith Janssen schreef dit boek speciaal voor de kinderboekenweek.

Judith schreef eerder de spannende jeugdroman Terug naar de Titanic (Mozaek) en twee boeken over seksuele opvoeding aan kinderen: Alleen voor jongens en Alleen voor meisjes(Boekencentrum).

 

Geef een reactie

