Liefde voor het schrijven – door Judith Janssen

De mysterieuze monnik - Judith Janssen-van den Barg

Na maanden in mijn hol doorgebracht te hebben, met mijn laptop, mijn creativiteit, mijn frustraties, mijn stapel naslagwerken, mijn briljante vondsten en met mijn 20.000 woorden, heeft hij op de Lees en Luisterbeurs afgelopen zaterdag eindelijk het daglicht gezien: mjn boek De mysterieuze monnik!

In verschillende stands, op mooie stapeltjes liggen heel veel Mysterieuze Monniken te glimmen en denk ik: ‘Het is me toch maar weer gelukt!

Ik voel me trots, want ik heb er hard aan gewerkt. Ik voel me vereerd, want ze hebben mij gevraagd. Ik voel me dankbaar, want ik heb hulp gehad. Van God en mensen.

Als we aan het eind van de dag naar huis rijden, vraagt een van mijn dochters: Maar mama, waarom schrijf je nu eigenlijk boeken? Wat is je doel?

Leuk hoor, zon kind dat je weer bepaalt bij de je diepste motieven en levensvragen. Mag ik misschien nog even nagenieten van deze dag?

Want ineens voel ik nog iets, minder aangenaam: twijfel. Ik heb het namelijk ook gezien deze dag: al die stapels boeken, al die schrijvers. Mijn boekje was een van de velen. Waarom zouden kinderen de mijne pakken? Wat voegt mijn verhaal eigenlijk toe?

Ik stamel wat en probeer het voor mezelf op een rijtje te krijgen. Wat is mijn doel? Met dit boek, met het schrijven? In gedachten ga ik terug naar de afgelopen maanden, waarin De mysterieuze monnik langzaam tot stand kwam. Ik denk aan het nieuwe idee waar ik nu mee in mijn hoofd rondloop. Tja, waarom, waartoe?

Is het voor de roem en erkenning? Nee.

Doe ik het voor de rijkdom dan? Haha!

Maar eigenlijk weet ik het al snel weer. Renate Dorrestein heeft het een keer opgeschreven: het is liefde. Liefde voor het schrijven, voor de woorden die op het laptopscherm verschijnen, voor het verhaal dat ineens in je hoofd zit, voor je hoofdpersoon, die steeds echter wordt in gedachten. Liefde voor dat moment, dat je denkt: ja, het is gelukt, dit is wat ik bedoelde!

Voeg daarbij mijn overtuiging dat ik een talent heb gekregen dat ik mag inzetten voor mijn Heer en ik weet het zeker: hier ga ik mee door, op naar het volgende boek!

Waarom? Daarom!

De mysterieuze monnik van Judith Janssen is hetactieboekje voor de Christelijke Kinderboekenweek 2011 (10-12 jaar). Het werd gepresenteerd tijdens de Lees en Luisterbeurs in Ede.

Judith schreef eerder de spannende jeugdroman Terug naar de Titanic (Mozaek) en twee boeken over seksuele opvoeding aan kinderen: Alleen voor jongens en Alleen voor meisjes (Boekencentrum).

Geef een reactie

